NEKÜNKSZÓL VÁROSOK


BUDAPEST    DEBRECEN    KECSKEMÉT    PÉCS    SOPRON    SZEGED    SZOLNOK

Egészséges táplálkozás: a cukrot vagy a sót mellőzzük?

ITE


Fogyasszunk kevesebb cukrot, kevesebb sót és kevesebb zsírt, halljuk manapság mindenhonnan. Olyan forrást is találni, amely a cukrot és a zsírokat egyértelműen feleslegesnek bélyegzi a szervezetünk számára. Mi hát az igazság? Tényleg annyira káros a só- és cukorfogyasztás? Egyáltalán ne is fogyasszuk ezeket?

Az egészséges és tudatos táplálkozásra való törekvés ma már nem csak az egyének életében jelenik meg, hanem a közétkeztetésben is egyre jobban törekszenek arra, hogy egészséges élelmiszerekkel és készételekkel lássák el az óvodás- és iskoláskorú gyermekeket. Emiatt a közétkeztetésben is elindult az a tendencia, mely visszafogja a túlzott só- és cukoralkalmazást. Felmerül a kérdés, miért káros a cukor és a só fogyasztása, ha valóban az?

Tény, hogy kisgyermekkorunktól kezdve töménytelen mennyiségű cukrot fogyasztunk. Ha megnézzük az ételek összetevőit, akkor alig találni köztük olyat, amely nem tartalmaz hozzáadott cukrokat. Cukrosan isszuk a teákat, a kávét, sok nassolnivalót csemegézünk, elmaradhatatlan az ebéd utáni desszert, és a hétvégék sem múlhatnak el süteménykészítés nélkül…

Tény, hogy a mértéktelen cukorfogyasztás nem tesz jót az egészségünknek, hiszen nem szükségesek a szervezetünk fenntartásához, sok energiát, kalóriát tartalmaznak, ami könnyen vezethet elhízáshoz. Emellett a cukrok károsítják a fogakat, a vese szűrőrendszerét, emeli a vércukorszintet, és a teljes anyagcserét negatív irányban befolyásolja. Magyarországon világviszonylatban is különösen magas az egy főre jutó cukorfogyasztás, hiszen az átlagban elfogyasztott napi 10 dkg cukor éves szinten fejenként 35 kilogrammot tesz ki! Szakemberek szerint naponta csupán maximum 50 grammot szabadna magunkhoz vennünk, de még jobb, ha ennél is kevesebbet fogyasztunk! A cukrot helyettesíthetjük különféle édesítőszerekkel és természetes édesítőkkel, ám a legjobb, ha – amiből csak lehet – kihagyjuk a cukrot és élvezzük az ételek természetes ízeit! Így nem hízunk el olyan könnyen és még egészségesebbek is leszünk!

Mi a helyzet a sóval?

A sóról köztudott, hogy – a cukorral ellentétben – a szervezetünknek szüksége van rá, mégis egyre-másra azt halljuk, hogy túlzott fogyasztása egészségtelen. Testünk sejtjei a megfelelő mennyiségű só hatására megkötik a vizet, melynek hatására feszesek lesznek. Nagy szerepe van a szervezet vízháztartásának fenntartásában, a megfelelő izom- és idegműködésben, ám a túl sok sóbevitel már károsítja a szervezetünket.

A szakemberek által ajánlott napi sómennyiség mindössze 3-5 gramm, az ennél több só károsít, hiszen megemeli a vérnyomást, ödémákat okoz a testben, az artériák fala megvastagszik, mely a vér rögösödéséhez, és idővel szívinfarktushoz, stroke-hoz vezethet. A sok só ezen kívül károsítja a veséket is (csakúgy, mint a cukor), hiszen beszűkíti az ereket, ami negatív hatással van a vizelet kiválasztására.

Mind a cukor, mind a só fogyasztását célszerű tehát csökkenteni, így hosszabb távon maradhatunk egészségesek. A tudatosság nagyon fontos: eleinte szokatlanul íztelenek lesznek az ételek, ám idővel a különbséget észre sem vesszük, és érezni kezdjük az ételek valódi ízét. Fogyasszunk minél több zöldséget és gyümölcsöt, és ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról sem!

Ha többet olvasna erről a témáról, akkor hasznos információkat talál ebben a cikkben.






HOZZÁSZÓLÁSOK»



Cikk bejelentése



Írjon Ön is,írj te is magazinunkba!