NEKÜNKSZÓL VÁROSOK


BUDAPEST    DEBRECEN    KECSKEMÉT    PÉCS    SOPRON    SZEGED    SZOLNOK

Metroszexuális pasik! Milyenek ők?

Öregróka


metroszexuális

Jóllehet idehaza a jelenség egyes elemei lelhetők csak fel, az Egyesült Államokban a 2003-as esztendőt a metrosze-xuálisok évének nyilvánították. Azok a férfiak kerültek “reflektorfénybe”, akik akárcsak a modern nők, szőrtelenítik a lábukat, festetik a hajukat, arcpakolást használnak, szoláriumba és masszőrhöz járnak, márkás, jó minőségű és trendi ruhákat hordanak, elegáns szórakozóhelyekre és edzőterembe járnak.

A metroszexuális kifejezést egy évtizede írták le először, amikor az Amerikában és Nyugat-Európában megjelenő férfimagazinok ábrázolta férfitípussal kezdtek foglalkozni. Metroszexuálisnak akkor azokat a fiatal és heteroszexuális pasikat nevezték, akik nagyvárosban élnek, pénzük és szabadidejük egy részét megjelenésükre fordítják. Azóta tőlünk nyugatabbra mindennapos lett ez a férfitípus. A Manager Magazin írása szerint kontinensünkön a 35 évesnél fiatalabb férfiak megközelítőleg 40 százaléka metroszexuális. Vagyis hajfestéket használ, szőrteleníti magát, szoláriumba jár, férfi- és női magazinokat olvas, divatos ruhákat visel, konditeremben edz, szakmájában sikeres. Igaz, a kritériumok egy részének itthon is többen felelnek meg, mint a klasszikus értelemben vett metroszexualitásnak. Megfizethető áron a legkülönbözőbb szépség- és testápolási kozmetikumokhoz, és márkásat utánzó olcsó ruhaneműkhöz is hozzá lehet jutni. De az igazi metroszexuális feltűnően gazdag. Akár a fiatal, városlakó, hirtelen meggazdagodott yuppie, aki ahol csak lehet, kérkedik vagyonával, életvitele jelentősen eltér más gazdagokétól, vagy az ugyancsak rendkívül tehetős, de a yuppie-nál kispolgáribb életet élő bobók.

metroszexuális

Csakhogy az új évezred új férfitípusa nem egyfajta arisztokratikus elkülönülést jelent. Kemény Vagyim fogyasztáskutató, a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem fogyasztáskutató műhelyének munkatársa szerint a jelenség kialakulásában sokkal inkább a szingliség játszik szerepet. Azt mondja, a fogyasztás sokáig a nők világa volt, az asszonyok költekezése, az otthon berendezése egyúttal a férj státusának szimbóluma is volt. Csakhogy az egyenjogúságért folytatott küzdelem eredményeként a nők önállóbbak lettek, saját egzisztenciát teremthetnek. A szinglik párjaiként a metroszexuális férfiak így “kénytelenek” saját maguk megmutatni társadalmi, életszínvonalbeli helyzetüket.

Szeretnénk tudni, hogy tetszik e eddig ez a cikk, hogy tudjuk a későbbiekben jelentessünk e meg hasonlót! Tetszik? Ha igen, akkor kérjük nyomj egy Tetszik/Like-ot. Ez természetesen nem kötelező, nekünk viszont sokat számít! Köszönjük!



Vagyis ugyanúgy a fogyasztói társadalom rabja, mint a szingli. Kemény szerint a divatnak látszó jelenséget a férfiidentitás átalakulását eredményező forradalomként is értelmezhetjük.

metroszexuális

A metroszexuális kifejezést gyakran, de tévesen metroszexként is emlegetik. A metroszexuális a metropolisz és szexuális identitás összevonásának következtében kialakult kifejezés. Jóllehet, ma metroszexuális szexuális irányultságtól függetlenül bárki lehet. A metroszex pedig metróban való ismerkedést, légyottot jelent. Mindkét jelenséget először az angolok írták.Magyarországon a metroszexuális férfiak egyelőre nem jelentenek markáns társadalmi csoportot. A TGI Hungary piackutató cég adatai szerint hazánkban a 14-69 év közötti lakosság körében 52 ezer metroszexuálisnak nevezhető férfi van, vagyis a férfi- lakosság 1,4 százaléka tekinthető annak, míg Angliában például – szigorúbb feltételekkel – a férfilakosság 15 százaléka metroszexuális. A csoport demográfia összetételére jellemző, hogy nagy többségük (42%) középiskolát végzett, 25 százalékuk elemit, 23 százalékuk szakmunkásképzőt, tíz százalékuk egyetemet vagy főiskolát. Több mint felük pedig Budapesten vagy vidéki városokban él.

metroszexuális






HOZZÁSZÓLÁSOK»



Cikk bejelentése



Írjon Ön is,írj te is magazinunkba!